Thursday, November 1, 2007

Ocean's Thirteen














معرفی فیلم سیزده یار اوشن(Ocean's Thirteen)
کارگردان: استیون سادربرگ


نویسندگان: برایان کاپلمن و دیوید لوین


بازیگران: آل پاچینو (ویلی بنک) ، جورج کلونی (دنی اوشن)، براد پیت (راستی رایان) ، مت دیمن (لینوس کالدول / لنی پپریج) ، مایکل منتل (دکتر استن) ، الویت گولد (روبن تیشکاف) ، اندی گارسیا (تری بندیکت)


مدت فیلم : 116 دقیقه


ژانر: مهیج ، جنایی، کمدی،


محصول 2007 آمریکا


داستان فیلم : در این سری از مجموعه اوشن ، دنی اوشن و گروهش می خواهند به سراغ یکی دیگر از بی رحم ترین قمارخانه داران دنیا به نام ویلی بنک ، که سر یکی از دوستانشان را کلاه گذاشته است ، بروند.آنها برای پیروزی در این نبرد به چیزی فراتر از شانس نیاز دارند. ویلی بنک هرگز فکر نمی کرد که این کار او باعث شود که اوشن و گروهش قصد مقابله و نابودی وی را داشته باشند. دنی اوشن بار دیگر گروه را دور هم جمع می کند تا انتقام دوستشان ،روبن تیشکاف را از بنک بگیرند، ولی برای این کار نیاز به نفر سیزدهمی هم هست و او کسی نیست جز تری بندیکت. نقشه آنها خیلی استادانه و با جزئیات طراحی شده بود و در عین حال بسیار خطرناک و دور از واقعیت می نماید، اما هیچ چیز نمی تواند سد راه آنها شود ، به خصوص که این بار به یکی از خود آنها تعرض شده ...


نقد فیلم: این فیلم سومین قسمت از ماجراهای گانگسترهای خوش تیپ گروه «اوشن» است. در قسمت اول این مجموعه یعنی «یازده اوشن» (Ocean's Eleven) ، «جورج کلونی» در نقش «دنی اوشن» و «براد پیت»در نقش «راستی رایان» ، گروهی را ترتیب دادند برای دستبرد زدن به سه کازینو در لاس وگاس که توسط «اندی گارسیا» در نقش «تری بندیکت» اداره می شد. اما در قسمت دوم این مجموعه یک نفر به این گروه یازده نفره اضافه می شود و گروه یازده نفری اوشن دوازده نفر می شود(Ocean's Twelve). در این قسمت از یک طرف به ماجرای انتقام بندیکت پرداخته شده و از طرف دیگر ، و از طرف دیگر ماجرای عاشقانه راستی با یک مامور اینترپل و همچنین مارجرای یک سرقت پیچیده به گونه ای ماهرانه بیان شده است. و اما در قسمت سوم از این ماجرا ، بندیکت نیز به این دوازده نفر اضافه می پیوندد و ماجرایی دیگر رقم می خورد.


به وضوح می توان دید سهم عمده ی موفقیت این فیلم ، علاوه بر حضور چهره های مشهور سینما، به دلیل حضور کارگزدان معروف سوئدی تبار یعنی «استیون سادربرگ» است. وی در سال 1963 در آتلانتا به دنیا آمد . معروفیت او از سالهای 1980 بع بعد آغاز شد. از جمله فیلمهایش «کافکا» ، «خارج از دید» است. فیلمهای اخیرش مانند «قاچاق»، سه قسمت «ماجاهای اوشن» ، «آلمانی خوب» می باشنند.سادربرگ جوایز بسایر زیادی برای فیلمهایش دریافت کرده است . او در کنار فیلمهای مستقل و تجربی سالهای اخیر ، فیلمهای خوش ساخت تجاری نیز روانه بازار کرده است. «سیزده یار اوشن» یکی از آن نمونه های سینمای مردم پسند است که در هفته اول نمایش خود ، بیش از سی و شش میلیون دلار فروش داشته و یقیناً نبدیل به یکی از فیلمهای پر فروش امسال خواهد شد. این اتفاق همچون قسمت های قبلی ، نه فقط در سایه روایت بی عیب و نقص سادربرگ ، بلکه به علت حضور بازیگران بزرگی چون جورج کلونی ، براد پیت، اندی گارسیا و ... رخ خواهد داد که در این قسمت نامی جذاب چون «آل پاچینو» نیز در کنارشان قرار گرفته است.