Monday, November 5, 2007

فیلم AMERICAN BEAUTY

فیلم زیبای آمریکایی

فکر می کنم همه این فیلم رو دیده باشند و اون رو می شناسن. من همیشه فکر می کردم که این فیلم باید یه فیلم پورنو و صکص باشه. چند وقت پیش به صورت خیلی اتفاقی این فیلم رو دیدم . واقعا جالب بود . از اون فیلمهای با مفهومی بود که باهاش حال کردم. دنبال نقد این فیلم گشتم. یه سری نقد در موردش خوندم اینجا نمیخوام اونا رو تکرار کنم. من فقط نظر خودم رو می نویسم. بیشتر نقد هایی که خوندم سعی داشتند به نوعی جامعه آمریکا رو زیر سوال ببرن. اما به نظر من فیلم ابعاد روانشناختی وسیع تری رو در بر می گیره. فیلم می خواد بگه که بیشتر آدمها اونی نیستن که نشون میدن.همین هم باعث میشه که از زندگی شون لذت نبرن. ظاهر سازی مشکل خیلی از انسانهاست. وقتی لستر برنهام (شخصیت اول فیلم) می گه که« احساس می کنم چیزی رو گم کردم » در واقع خودش رو گم کرده بود.بعد از ازدواج همسرش این رو بهش تحمیل کرده بود و در اثر یک اتفاق دوباره خودش رو پیدا می کنه.
به نظرم فیلم حاوی یه پیام قویه و اون اینه که «ارزشهایتان را زندگی کنید». تنها در این صورت به زیبایی زندگی پی خواهید برد.دقیقاً مثل وقتی که لستر خودش رو از قید وبند زندگی ای که دوست نداشت رها میکنه. استعفا میده ، یه کار بی مسئولیت انتخاب میکنه، ماشین آرزوهاشو که یه مدل قدیمیه می خره و شروع می کنه به لذت بردن از زندگی. وقتی دوباره زیبایی زندگی رو پیدا میکنه دیگه هدفش آنجلا و کام گرفتن از اون نیست ، هر چند باعث تمام این تغییرات در ابتدا آنجلا بود.
آنجلا دختری که احساس تکراری بودن و معمولی بودن می کنه ، واسه همین با کارهاش سعی داره نشون بده ( هم به دیگران و هم به خودش) که تکراری و معمولی نیست هر چند در عمق ضمیر خودش به چیز دیگه ای معتقده. کارهای اون و کارولین(همسر لستر)، من رو یاد این جمله شکسپیر میندازه که : آدمها تو زندگی دنبال چیزهایی هستند که ندارند.
اما دو مرد هم جنس باز (جیم و جی) ، اونها تو این فیلم خوشبخت نشون داده شدن. برای اینکه خودشون رو شناختن و دنبال اون چیزی رفتن که واقعا دوست داشتن. برعکس پدر ریکی که هر چند تمایلات همجنس بازانه داره اما در ظاهر به شدت هم جنس بازی رو رد می کنه و تاکید می کنه که : من از هم جنس بازها حالم به هم می خوره. در فیلم اون هم خودش رو گم کرده بود.
یه سوال: اگر زندگی کردن با ارزشهای درونی خودمون و اینکه دنبال کارهایی بریم که باهاشون حال می کنیم باعث میشه که لذت و زیبایی زندگی رو درک کنیم ، پس چرا اکثر ما این کار رو نمی کنیم؟