Sunday, November 4, 2007

SPIDER-MAN III



مرد عنکبوتی3 ( spider man 3)

کارگردان: سام ریمی

بازیگران: توبی مگوایر (پیتر پارکر – مرد عنکبوتی ) ، کریستین دانست(مری جین واتسون) ، جیمز فرانکو (هری آزبورن – گابلین )، تامس هیدن چرچ ( فلینت مارکو – سند من) ، تافر گریس (ادی بروک – ونوم )، برایس دالاس هاوارد ( گوون استیسی) ، رزمری هریس( مری پارکر) ، جیمز کرامول ( سروان استیسی) ،

مدت فیلم: 2 ساعت و 20 دقیقه

ژانر: اکشن ، ماجرایی ، تخیلی ، مهیج

محصول 2007 آمریکا

داستان فیلم:
پیتر پارکر بالاخره موفق می شود تا تعادلی میان رابطه اش با مری جین و مسئولیتهای قهرمان افسانه ای یعنی مرد عنکبوتی ایجاد کند . در این میان ناگهان حادثه ای این آرامش را بر هم میزند . تبهکاری خطرناک به نام فلینت مارکو از زندان می گریزد و هنگام فرار ناخواسته تحت تابش اشعه های قوی قرار می گیرد و این حادثه باعث می شود تا او تبدیل به هیولایی شنی شود و شروع به تبهکاری در شهر کند. وقتی پیتر متوجه رابطه میان فلینت مارکو و قتل عمو بن می شود به سراغ او می رود، اما اتفاق جالبی در این میان می افتد و آن این است که موجودی سیاه رنگ و ناشناخته به سراغ پارکر می رود و چهره ای جدید از مرد عنکبوتی می سازد . پیتر تبدیل به موجودی نیرومند و مغرور می شود که دیگر به فکر مردم نیست . از طرفی بی اعتنایی پارکر نسبت به مری جین موجب حسادت او شده و سبب کشیده شدن وی به سمت هری آزبورن می شود. هری نیز که گمان می کند مرد عنکبوتی در کشتن پدر او دخالت داشته ، تصمیم می گیرد از این طریق او را تحت فشار قرار دهد. هم زمان با همه این حوادث ، عکاس تازه کاری به نام ادی بروک نیز به عنوان رقیب شغلی جدید وارد روزنامه دیلی باگل میشود که پیتر پارکر ، خود را از چنگ شیء سیاه رنگ چسبناک رها کند ، اما توده سیاه رنگ به روی ادی بروک ریخته و او را تبدیل به موجودی شریر به نام ونوم می کند. ونوم و مرد شنی خیلی زود همدیگر را یافته و تصمیم به اتحاد برای حمله به مرد عکبوتی و نابودی او می گیرند. به نظر می رسد که قدرت مرد عنکبوتی برای مقابله با این دو موجود شریر کافی نیست ولی ناگهان ...

نقد فیلم:
اولین قسمت مرد عنکبوتی در سال 2002 و دومین قسمت آن در سال 2004 توسط «سام ریمی» ساخته شد. قسمت سوم این مجموعه که تا این لحظه یکی از پر فروش ترین فیلمهای سال شده نیز توسط همین کارگردان ساخته شده که سابقه قابل توجهی در کارگردانی داستانهای فانتزی ترسناک دارد.
سام ریمی متولد 1959 در شهر میشیگان است. او از سال 1977 شروع به ساخت فیلم کرد . این کارگردان صاحب نام کارس را با فیلم «جنایت» شروع کرد و بعد آثار بزرگ دیگری خلق کرد تا اینکه با فیلم « The Evil Dead» در سال 1981 به شهرت رسید. متفاوت بودن کارهای ریمی و توجه او به عناصر فانتزی سبب شدند تا فیلم های او از دیگر آثار تولید شده در این دهه و دهه بعد متمایز شوند.
با مورد توجه قرار گرفتن فیلمهای ریمی ، او برای ساخت پروژه های جدید به بودجه های بیش تر و بهتری دست یافت و سرانجام مرد عنکبوتی 3 را با اودجه ای معادل 258 میلیون دلار (پرهزینه ترین فیلم تاریخ سینمای آمریکا تا این لحظه ) ساخت. او تصمیم گرفته تا به حیطه فانتزی بیشتر بپردازد و حاصل آن سه گانه پر خرج مرد عنکبوتی بوده که بار دیگر نام او را به عنوان یکی از خالقان پولساز هالیوودی بر سر زبانها انداخته است. جذابیت این آثار آنقدر زیاد است که ریمی را وادار کرده از همان قسمت اول این سه گانه ، کشش های دراماتیکی خلق کند و به شخصیتهای نه چندان پیچیده اثرش ابعادی دیگر ببخشد. جدال «هری آزبورن» و «پیتر پارکر» که از اولین قسمت آغاز شده و تا آخرین بخش قصه ادامه می یابد ، «مری جین واتسون» که یکی از شخصیتهایی است که در هر سه قسمت نقش اساسی ایفا می کند.
مرد عنکبوتی 3 تمامی خواسته های تماشاگران مثل هیجان داشتن رومانس و اکشن بودن را در کنار فیلمنامه و کارگردانی دقیق و جلوه های ویژه بسیار گران قیمت خود به خوبی پاسخ میدهد.
منبع: نقد سینما